هاست ارزان - خرید هاست دایرکت ادمین

مطلبی برای دانش آموزان

مطلبی برای دانش آموزان

چرا باید پنیر بخوریم؟

لبنیات یکی از گروه‌های اصلی هرم راهنمای غذایی است که شامل شیر،ماست، پنیر، دوغ، کشک و بستنی می‌شود. ..777

مصرف روزانه 2 تا 4 واحد از این گروه برای همه افراد توصیه شده است. پنیر منبع خوبی از پروتئین، کلسیم و فسفر است. مصرف 30 گرم پنیر (معادل یک قوطی کبریت ) در حدود 8 گرم پروتئین و 200 میلی گرم کلسیم به بدن می‌رساند. در حالی که 150 تا 200 گرم شیر (معادل یک لیوان شیر)چنین میزان کلسیمی را ‌به بدن می‌رساند. برای داشتن استخوانهای سالم علاوه بر کلسیم به فسفر نیز نیازمندیم. مصرف نوشابه‌های کولا که حاوی مقادیر زیادی فسفر است باعث به هم خوردن این تعادل شده و باعث افزایش خروج کلسیم از استخوان‌ها می‌شود. مناسب‌ترین نسبت میان این دو ریز مغذی ،آن است که به ازای هر 1000 میلی گرم کلسیم دریافتی باید 440میلی گرم فسفر دریافت شود. جالب است بدانید که چنین نسبت مناسبی در مواد غذایی مثل شیر، پنیر،لیمو، پرتقال، کلم و گل کلم و هویج دیده می‌شود. البتهشیر ولبنیات منبع غنی‌تری از کلسیم هستند.پیش از این عنوان شده بود که مصرف پنیر پیش از خواب باعث ایجاد کابوس‌های شبانه می‌شود. اما با تحقیقات جدید انجام گرفته مشخص شده که مصرف پنیر پیش از خواب به ایجاد خواب آرام در افراد کمک می‌کند.ازمیان انواع پنیر، پنیرهای کم چرب را انتخاب کنیم.انواع پر چرب منبع عمده اسیدهای چرب اشباع هستند که برای سلامتی مضرند. بنابراین مصرف پنیرهای پرچرب و خامه‌ای به یک بار در هفته باید محدود شود. مصرف پنیرهای باز و محلی به علت احتمال آلودگی‌های میکروبی توصیه نمی‌شود.چرا که می‌تواند حامل میکروب‌های مسمومیت‌زای خطرناکی مثل سالمونلا، لیستریا، بروسلا و... باشد که ایجاد حصبه، مسمومیت ناشی از لیستریا و تب مالت می‌کنند.

 

چه موادی باعث تقویت حافظه می‌شوند؟             

-ماهی به علت داشتن چربی امگا 3

-گوشت قرمز و گوشت انواع پرندگان به علت داشتن آهن

-ویتامین(ث)موجود در میوه ها و سبزیجات و مرکباتی مانند توت فرنگی و گریپ فروت ،انار ،گوجه ،کلم بروکلی ،هویج و سویا به علت تأثیر آن در بهبود عملکرد سلولهای عصبی

-ویتامین ها گروه B، به ویژه B6، B12,تیامین که در مخمر ، جوانه گندم ، برنج قهوه ای ، دانه سویا ، جوی دو سر ، عدس ، تخمه آفتاب گردان و گردو وجود دارد.

-روی که منبع آن گوشت ، جگر ، غلات سبوس دار؛ محصولات سویا ،لوبیای خشک ،تخم مرغ ،پنیر ، حبوبات ، و سبزیجات تیره و زرد است

-ید که بر عملکردغده تیروئید اثر می گذارد.

چه عادت‌های غذایی‌  برای حافظه ما مضر هستند؟          

 

مصرف لبنیات همراه با غذاهای آهن دار یا قرص آهن مضر است. نباید دروعده ناهارو شام شیر مصرف کنیم وبهتر است همراه با شام و ناهار حداکثر یک پیاله ماست یا یک لیوان دوغ بخوریم. مصرف چای بعد از غذا نیز جذب آهن و روی را مختل می‌کند در نتیجه فرد کم‌خون می‌شود. مصرف نوشابه‌های کولادار همراه غذا نیز همین اثر را دارندبهترین وعده‌ای که قدرت تمرکز را در انسان بالا می‌برد، کدام است؟

- بهترین زمانی که مغز می‌تواند غذای کافی به‌دست آورد، صبح است. با خوردن صبحانه‌ای که حاوی موادقندی، غلات و چربی‌هاست، می‌توان عملکرد مغز را در طول روز افزایش داد اما در کل همه‌ افراد در هر شرایطی لازم است 3 وعده‌ غذایی صبحانه، ناهار و شام را مصرف کنند و حذف هر یک از این وعده‌ها به ضرر حافظه خواهد بود.

 

تأثیر ورزش در کاهش اضطراب

استرس هنگامی رخ می دهد که فرد احساس کند بین قابلیت های فردی خود و آن چه در یک موقعیت خاص لازم است توازن وجود ندارد ،در عین حال پیامد عمل نیز مبهم باشد.در زمانی که احساس نگرانی واضطراب پیش می آید انسان باید به کار و فعالیتی مشغول شود چون معمولاً ذهن انسان دریک لحظه نمیتواند به چند موضوع متفاوت فکرکند.دراین میان هر قدر کار و فعالیت حالت سرگرم کنندگی بیشتری داشته باشد موثرتر خواهد بود. این عمل باعث خواهد شد راحتتر با افکار اضطراب زا مبارزه کند. در واقع خواهیم توانست ذهن خود رااز درگیر شدن با افکار منفی منحرف کنیم.در این خصوص ورزش کردن باعث خواهدشدفرددرمواجه با شرایط اضطراب زا خونسردی وآرامش بیشتری داشته باشد . تحقیقات کارشناسان نشان میدهد که ورزش تأثیرات فیزیولوژیکی بربدن دارد که این تأثیرات فیزیولوژیک فراهم کننده آرامش در افراد هستند در دنیای امروزه دانستن راه و روش زندگی و پیشرفت عملاً بدون استرس امکان پذیر نیست. نظام پیچیده ی کنونی ما چنان است که دستگاه عصبی ما در طی روز دائماً از سوی تکانه های استرس زای کوچک وبزرگ بسیار زیادی بمباران می شودو دستگاه های عصبی- عضلانی ما دائماً در حالت تنش به سر می برند . در نتیجه استرس یکی از عمومی ترین مشکلاتی است که افراد با آن روبرو هستند . و ازآنجایی که امروزه مسأله سالم زیستن و رابطه ی آن با فعالیت های بدنی اهمیتی اساسی یافته است ، تمرین و ورزش یکی از ساده ترین ابزارهایی است که استرس را کنترل می کند.

 

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!